Urheilu

Hiihtäjä Joonas Sarkkisen mukaan Vuokatti on ehdottomasti paras paikka maastohiihtäjän kesäharjoitteluun Suomessa. Kuva: Maaria Haikola

Vuokatti tarjoaa jyrkkiä nousuja rullahiihtäjälle

Vuokattiin valmistuu tänä kesänä uusi rullahiihtorata, jossa pääsee erityisesti harjoittelemaan jyrkempiä nousuja.

Rullahiihtoharjoittelun olosuhteet ottavat Vuokatissa tänä kesänä harppauksen eteenpäin. Ampumaradan ympäristössä kiertävän 4,5 kilometrin mittaisen reitin jatkoksi valmistuu 2,6 kilometrin pituinen rullahiihtorata, joka kiertää tekniikkarinteen alueella talven kilpalatupohjia.

Uuden reitin sekä yhdysväylän myötä Vuokatti Sportin rullahiihtoradan pituus kasvaa kahdeksaan kilometriin.

– Se on kova uudistus, sillä tämä on valmistuessaan ylivoimaisesti pisin rullarata Suomessa. Vaativuusaste tekniikkarinteen puolella kasvaa myös huomattavasti kahdella kovalla nousuosuudella, sanoo Vuokatti Sportin markkinoinnista vastaava Jani Ähtävä sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tämä on valmistuessaan ylivoimaisesti pisin rullarata Suomessa.“

Hiihtotekniikka ja lajin vaatimukset ovat muuttuneet paljon kuluneen vuosikymmenen aikana, minkä vuoksi rullahiihtäjillä on tullut tarvetta jyrkemmän nousun harjoittelulle.

Uuden reitin varrella nousukulma on jyrkimmillään 14 prosenttia ja korkeuseroa on 38 metriä. Vanhalla rataosuudella korkeusero kasvaa 28 metriä ja nousukulmat ovat noin kahdeksaa prosenttia.

Nousumetrejä ja kovia harjoituksia rullahiihtäjille tarjoaa myös 1,4 kilometrin nousu Vuokatinvaaralle, jota on käytetty harjoittelupaikkana ainakin tien asfaltoinnista 1970-luvulta lähtien. Leveä rullakaista sinne valmistui 1990-luvun puolivälissä.

– Luulen, että uusi rullahiihtorata hieman rauhoittaa vaaran käyttöä varsinkin nuoremmilla urheilijoilla, Ähtävä sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kesäisin harjoittelumäärästä hiihtäjä Joonas Sarkkisella suurin osa prosenttia on rullahiihtoa, joten rullahiihtoharjoituksia tehdään käytännössä päivittäin. Kuva: Maaria Haikola

Vuokatin rullahiihtoreittejä käyttävät eniten urheiluakatemian opiskelijat sekä aikuisurheilijat. Harjoittelijoihin kuuluu myös lukuisia huipputason urheilijoita.

Puijon Hiihtoseuraa viime kaudella edustanut Joonas Sarkkinen on seitsemän Sotkamossa vietetyn vuotensa aikana rullahiihtänyt lukemattomia tunteja pitkin rullaradan asfalttia.

Kesäisin harjoittelumäärästä hänellä suurin osa on rullahiihtoa, joten rullahiihtoharjoituksia tehdään käytännössä päivittäin.

– Rullahiihto on yksi ammattilaishiihtäjän harjoittelun kulmakivistä, hän toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Autoilijatkin osaavat aika hyvin huomioida rullahiihtäjät.“

Sarkkisen mukaan Vuokatti on ehdottomasti paras paikka maastohiihtäjän kesäharjoitteluun Suomessa. Pelkän rullaradan kiertäminen käy kuitenkin tylsäksi pidemmän päälle, ja vaihtelua haetaan pidemmiltä lenkeiltä ympäri Sotkamoa.

Kulkemaan pääsee esimerkiksi pyörätietä pitkin Kaitainsalmelle ja Juholankylälle, ja maantien laitaa voi kiertää Vesikkotielle tai Naapurinvaaralle.

– Verrattuna muihin paikkakuntiin täällä pystyy hyvin rullahiihtämään pyöräteillä, kun liikennettä on sen verran vähän. Autoilijatkin osaavat aika hyvin huomioida rullahiihtäjät, Sarkkinen toteaa.

Maanteillä on ollut hänen mukaansa turvallista hiihtää, mutta kunnioituksen teillä tulee olla molemminpuolista: urheilijat pyrkivät käyttämään näkyvyyden huonontuessa heijastinliivejä ja erottuvia vaatteita.

Ähtävän mukaan Vuokatin rullahiihtoradat luovat turvallisuutta urheilijoille, kun heillä on käytettävissään laadukkaita vaihtoehtoja harjoittelureiteiksi maanteiden lisäksi.

Vuokatti Sportin olosuhdevastaava Harri Hakkarainen kuvailee uuden radan soveltuvan hyvin aktiivisille rullahiihtäjille. Kuva: Maaria Haikola

Vuokatin rullahiihtorataa ylläpidetään joka arkipäivä. Vuokatti Sportin olosuhdevastaava Harri Hakkarainen kertoo, että rullaradat kierretään autolla läpi aamuseitsemältä, jolloin nähdään laajempaa puhdistamista vaativat pätkät.

– Sitten lähdetään lehtipuhaltimien kanssa kävelemään reitit läpi, hän toteaa.

Rullaradan asfaltti säilyy Hakkaraisen mukaan yleensä hyvänä pitkään, sillä tienpintaa ei ole kuluttamassa raskasta liikennettä. Asfaltti valmistetaan rullahiihtoradalla pienemmällä kivellä kuin autoteille, mikä tekee siitä tasaisemman.

Rullahiihtoradan ylläpito- ja huoltotoimet näkyvät myös urheilijalle.

– Radan laatu on pysynyt todella hyvänä vuodesta toiseen, Sarkkinen kehuu.

Huono tienpinta tuntuu hänen mukaansa rullahiihtäessä epämukavana tärinänä ja vauhdikkaissa pitkissä laskuissa jalat puutuvat herkästi.

Radan laatu on pysynyt todella hyvänä vuodesta toiseen.“

Sarkkinen toteaa Vuokatin ja Sotkamon olevan hyvä paikka myös aloittelevalle rullahiihtäjälle, sillä paikkakunnalla on useita eritasoisia reittejä. Kovimmat ja haastavimmat treenit tehdään Vuokatinvaaralle, kun taas pyöräteillä on paljon yhteislenkkeilyyn sopivia tasaisia pätkiä.

Radalla liikuttaessa on ehdottomasti noudatettava kulkusuuntia etenkin tunneleiden kohdilla. Pyöräilykään ei radalla ole kielletty, kunhan noudattaa varovaisuutta. Kävelijöiden Ähtävä toivoo valitsevan mieluummin pientareet ja polut asfaltoidun reitin sijaan.

– Vauhtierot kävelijöiden ja hiihtäjien välillä ovat niin suuret, että helposti voi sattua vaaratilanteita, hän muistuttaa.

Rullahiihto-olosuhteista kertova juttuaihe valikoitui Sotkamo-lehden Instagram-tilillä @sotkamolehti365 järjestetyn kyselyn perusteella.

MIKÄ

Rullahiihtoreitit

Vuokatin rullahiihtorata kasvaa kesällä 2023 noin kahdeksan kilometrin mittaiseksi reitiksi.

Vuokatinvaaran 1,4 kilometrin nousu on tarkoitettu kovempaan harjoitteluun.

Pyöräteitä pitkin pääsee rullahiihtämään Kaitainsalmelle ja Juholankylään saakka.

Rullahiihtää voi myös maanteiden reunalla.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä