Ihmiset

Kauppiaalle asiakkaiden toiveet tulevat tulevat tutuksi – verkkokauppias ja kivijalkakauppias kertovat arjestaan

Kivijalkakauppa ja verkkokauppa tavoittavat eri tavoilla asiakkaansa. Pyysimme kumpaakin kauppiasta kertomaan, millainen on yrittäjän näkökulma myyntiin ja yhteistyöhön.

Sotkamon kirjakaupan yrittäjä Päivi Korhonen kertoo:

Kirjakaupassa asiakkaita kohdataan kasvokkain jokaisena aukiolopäivänä. Yrittäjyydessä palkitsevaa on esimerkiksi se, kun asiakkaat kertovat saaneensa hyvää palvelua.

On hienoa, kun asiakas lähtee meiltä tyytyväisenä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kirjakauppa on perustettu vuonna 1897 ja perustaja oli minun äitini isän isä. Jo ennen sitä perustajan äiti teki kirjakauppaa. Minä aloitti työn kaupassa jo 40 vuotta sitten.

Olin suunnitellut itselleni muuta uraa. Kuitenkin asiat pyörähtivät sillä tavalla, että tässä ollaan.

Myymälässä on muun muassa askartelu- ja toimistotarvikkeita, lahjatavaroita ja palapelejä. Minusta kivijalkakaupassa mukavaa on, että valikoiman tuotteet ovat asiakkaalla käsin kosketeltavissa ja hypisteltävissä.

Asiakkaiden kasvokkain näkeminen on antoisaa ja se, kun saa palvella henkilökohtaisesti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Heidi (vas.), Jari ja Päivi Korhonen Sotkamon kirjakaupassa. Kirjojen lisäksi myymälässä on muun muassa askartelu- ja toimistotarvikkeita, lahjatavaroita ja palapelejä.

Mieheni Jari Korhonen ja meidän tyttäremme Heidi ovat kaupassa töissä. Työ yhdessä on mennyt sujuvasti ja hyvin. Meillä on samanlaiset ajatukset ja päämäärät.

Kirjakauppa-ala on koko Suomessa ja Euroopassa murroksessa. Maailmanlaajuiset äänikirjapalvelut ovat tarjonneet ihmisille paljon kuunneltavaa. Äänikirjatrendi vaikuttaa kirjakauppojen arkeen. Vertaistukea muilta kirjakauppiailta on onneksi saatavilla.

Sotkamon kirjakauppa oli 39 vuotta sitten perustamassa Kipa-kirjakauppojen osuuskuntaa. Nykyisin mukana on 25 kirjakauppaa Vantaalta Sotkamoon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Meillä on yhteistä markkinointia ja yhteistyö helpottaa tuotteiden hinnoittelua.

On myös helpompi pitää valikoimaa. Jos asiakas kysyy kirjaa, joka on loppuunmyyty kustantajalta, jollakin toisella kauppiaalla saattaa olla juuri se kirja. Asiakas on kiitollinen, kun jäljitystyö on tehty ja hän saa etsimänsä tuotteen.

Riitta ja Jukka Prusi järjestelevät juhlatarvikkeita. Verkkokaupassa on noin 5000 tuotetta.

Lelukatin yrittäjä Jukka Prusi kertoo:

Verkkokauppamme lähtölaukaus oli koronaviruksen alku. Nyt meillä on verkkokaupassa noin 5000 eri tuotetta.

Vaimoni Riitta Prusi oli töissä kenkäkauppa Saastamoisella ja minä toimin jo ennen koronaa lelujen edustajana ja maahantuojana.

Olimme jutelleet lelujen verkkokaupan avaamisesta. Kun korona alkoi, tyttäremme teki meille reilussa viikossa verkkokaupan ja poikamme hoitaa Google-markkinoinnin. Riitta tekee verkkokauppaan liittyvät keräily- ja lähetystyöt.

Tuotteet olivat aluksi kolmessa eri varastossa, kunnes saatiin Tiimarin entiset tilat. Tuotteiden haku kolmen eri varaston välillä oli haasteellista.

Olemme tehneet päätöksen, että kauppamme on netissä ja sen lisäksi osa tuotteista on myynnissä pop up -myymälässä kirpputori Tuulan torilla. Verkkokaupan ansiosta meillä ei tarvitse olla työntekijää paikalla tiettyyn aikaan, vaan kaikki pystytään sovitusti hoitamaan.

Jos verkkokaupan yhteyteen rakennettaisiin myymälä, kassajärjestelmä maksaisi 35 000 – 50 000 euroa. Kassajärjestelmän pitäisi poistaa netistä myydyn tuotteen myös myymälän varastosta ja siinä on haasteensa.

Myynnistämme suurin osa tulee pääkaupunkiseudulta ja muista Etelä-Suomen suurimmista kaupungeista. He ovat tottuneet nettikauppaan ja tilaamaan netistä. Pyrimme siihen, että tavara lähtee kuljetukseen nopeasti.

On paljon asiakkaita, jotka kiinnittävät huomiota pakkauksen kokoon ja he toivovat että pakkaus olisi mahdollisimman pieni. Käytämme kierrätyslaatikoita aina kun se on mahdollista. Se pienentää hiilijalanjälkeä.

Myymme lelujen lisäksi foliopalloja ja juhlatarvikkeita. Meillä on Suomen suurin palapelivalikoima, noin 2 200 erilaista palapeliä myynnissä. Suurin palapeli on Ravensburgerin palapeli jossa on 40 320 palaa.

Me olemme aiemmin olleet palveluammateissa. Minulla on lelujen maahantuontiyritys JP Agentuuri ky.

Olin aiemmin 13 vuotta tanskalaisen yrityksen Top Toyn palveluksessa kunnes he lopettivat tukkutoiminnan vuonna 2015. Vuonna 2016 jatkoin eri yritysten lelujen myymistä yrityksellä ja aloitin lelujen maahantuonnin, sillä työttömäksi en halunnut.

Minä kierrän lelumessuilla ja huomioin eri valmistajien tuotteet. Lapsenlapset sanovat, mitkä lelut ovat trendikkäitä.

Ulkomailla lelu voi olla puoli vuotta aiemmin hitti ennen kuin se tulee suosituksi meillä Suomessa.

Heidi (vas.), Jari ja Päivi Korhonen Sotkamon kirjakaupassa. Kirjojen lisäksi myymälässä on muun muassa askartelu- ja toimistotarvikkeita, lahjatavaroita ja palapelejä.
Riitta ja Jukka Prusi järjestelevät juhlatarvikkeita. Verkkokaupassa on noin 5000 tuotetta.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä