Ihmiset
Teiden ritarit – minkälaista on sotkamolaisten taksien arki?
Sotkamossa toimii kokonaisuudessaan parisenkymmentä taksiyrittäjää, joilla on yhteensä noin 35 autoa.
Sotkamon taksiaseman taukotilassa vallitsee haastatteluhetkellä pimeys, sillä Akkoniemellä on meneillään muuntajan kytkentätyöt.
– Täällä olisi nyt niitä pimeitä takseja, kuuluu heitto hämärässä huoneessa ja naurunremakka perään.
Taksiasemalla harmiteltiin erityisesti sitä, ettei kahvia pystynyt keittämään sähkökatkoksen vuoksi. Taksikuskit ovat tunnetusti kovia juomaan kahvia, ja yleensä pannu käy kuumana myös Sotkamon taksiasemalla.
– Paljonkohan tuota menisi. Pannullinen suurin piirtein joka toinen tunti virka-aikaan, eli joku viitisenkymmentä kuppia päivässä, ynnäilee Sotkamon taksikeskus Oy:n toimitusjohtaja Jari Piipponen.
Sotkamossa toimii kokonaisuudessaan parisenkymmentä taksiyrittäjää, joilla on yhteensä noin 35 autoa. Arki-iltoina on vähintään yksi auto valmiudessa iltakymmenestä aamuviiteen.
Viikonloppuisin Sotkamossa taksit liikkuvat markkinaehtoisesti, jolloin liikenteessä on keskimäärin kymmenen autoa normaalina viikonloppuna.
– Totta kai yrittäjät seuraavat itse, jos on mahdollisesti tapahtumia tai muuta, ja on mahdollisuus saada elantoa sieltä, Piipponen toteaa.
Sotkamon taksikeskus Oy hoitaa esimerkiksi koulukyydit sekä muita asiointikyytipalveluita. Enimmäkseen Sotkamossa liikkuu Korpitaxin autoja, muutamia Menevä-takseja sekä vuoden 2018 taksilain uudistuksen myötä myös järjestelmiin kuulumattomia takseja.
Yksittäinen taksiyrittäjä valitsee välitysyhtiön, mihin haluaa liittyä. Autoilijoiden omistama Korpitaxi toimii koko Kainuun laajuisesti.
Marraskuun puolessa välissä Katinkullassa järjestettiin Winter Open -festivaali, joka on perinteisesti vuoden vilkkaimpia viikonloppuja taksiautoilijoille. Juhlijoita on silloin liikkeellä myös maakunnan ulkopuolelta.
– Tämä vuosi ei ehkä ollut ihan niin vilkas kuin aikaisempina vuosina. Korpitaxin autoja oli Sotkamossa jokaisesta Kainuun pitäjästä, poislukien Kuhmosta. Jonkun verran oli myös Menevän autoja.
Alueen sesonki pyörii ympärivuotisesti, ja matkailijat tulevat Vuokattiin kesällä ja talvella aktiviteettien perässä. Sotkamolaisella taksialalla matkailijoiden määrä ei kuitenkaan arjessa näy merkittävästi.
Vuokatti on profiloitunut vuosikymmenien varrella koko perheen lomanviettopaikaksi. Ravintolakyytejä ei ole kuten Levillä tai Rukalla, jonne suunnataan bilettämään.
– Enemmänkin meillä voi olla vientiä ja hakua juna-asemilta ja lentokentiltä. Ilta-aikaiset kyydit ovat aika vähäisiä turistien osalta, Piipponen kertoo.
Urheilutapahtumat vaikuttavat jonkun verran taksikyyteihin, etenkin kun urheilijat tulevat pitkän matkan päästä.
Luonnollisesti Sotkamossa ja Vuokatissa reagoidaan tapahtumiin ennakoivasti. Paljon yleisöä ja sitä myötä taksikyytejä tarvitsevia kerääviä tapahtumia ovat Winter Openin lisäksi Vuokatti Hiihdot. Tänä vuonna pesäpallon Itä–Länsi-viikonloppu nousi selkeästi kiireiseksi viikonlopuksi.
Juhannus, uusivuosi ja pääsiäisen seutu ovat perinteisesti myös vilkasta aikaa.
– Kyytejä on myös Naapurinvaaran tansseissa, varsinkin kun on isompi nimi esiintymässä. Joitain kyytejä on kyllä normaaleinakin tanssiviikonloppuina, Piipponen kertoo.
Taksiautoilijat ovat huomioineet, että paikallisten lisäksi matkailijat ovat oppineet käyttämään myös paikallisbussi Sotkattia, varsinkin Vuokatin rinteiden puolella. Se nähdään kuitenkin hyvänä mahdollisuutena kulkijoille, ei kilpailijana.
Jos ei olisi taksikeskusta ja kouluajoja yhdessä hoidettavana, toiminta pirstaloituisi todella paljon.
Sotkamolaisten taksien pääasiallista peruskauraa ovatkin paikalliset koulukyydit sekä jonkun verran kelakyydit. Väliajalla päivystetään taksiasemalla ja ajetaan kyytejä, mitä tulee välitysjärjestelmän kautta.
Taksikuskeilla on tunnetusti myös pilkettä silmäkulmassa. Huumoria ja huulenheittoa mahtuu tilanteeseen kuin tilanteeseen. Taksiasemaa onkin kuvailtu ”viimeiseksi kämppäkulttuurin linnakkeeksi”.
– Monelta paikkakunnalta on lopetettukin fyysiset taksiasemat, sitä ollaan autossa sitten. Meillä tämä on kuitenkin pysynyt.
Vuonna 2014 rakennetun taksiaseman tilat omistaa Sotkamon taksikeskus.
– Jos ei olisi taksikeskusta ja kouluajoja yhdessä hoidettavana, toiminta pirstaloituisi todella paljon. Eihän meillä sitten olisi periaatteessa mitään yhteistä, Piipponen pohtii.