Mielipiteet

Hiukan kioskitoiminnan taustaa – kesän 57 aukiolopäivästä vain 24 oli kannattavaa

Mielipide. Vuosien varrella ihmiset ovat eri tavoin pahoittaneet mielensä Hiukan kioskitoiminnasta ja sen palvelusta. Olen pahoillani ja harmissani siitä, kun jonkun aamukahvi on jäänyt saamatta, ja helteisen alkuillan palvelu ei ole kohdannut asiakasta.

Epävarmuutta aukiolosta on koettu aukiolokyltin informaatiosta huolimatta. Ajattelen, että on hiukan paikallaan taustoittaa asiaa ja pohtia myös tulevaa. Koen ja ymmärrän, että kaikki keskustelu tähtää hyvään lopputulokseen ja kollektiiviseen apuun ratkaista henkilökohtaisesti koettu palveluongelma.

Saimme Hiukan kioskitoiminnan Sotkamon Jymy-Pesiksen hallintaan toistaiseksi olevalla olevalla sopimuksella 10 vuotta sitten. Lähtökohtamme oli työllistää nuoria, ja kasvattaa heitä vastuuseen ja yrittäjyyteen tapahtumia järjestämällä ja myyntiä ideoimalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koimme yhteiskuntavastuuta kasvattaa lapsia ja nuoria laajemmin erilaiseen vastuuseen, seuratoimintaan, valmentamiseen, leirijärjestelyihin ja myös myyntitoimintaan. Järjestimme anniskelupassikoulutusta ja hygieniapassitutkintoja.

Kymmenet nuoret 14 vuoden iästä ylöspäin ovat saaneet myynti-, palvelu- ja yrittäjyyskokemusta. Jokaisen nuoren on hyvä saada ottaa se ensimmäinen askel turvallisesti.

Kokeilimme myyntisiipiämme myös Tenetin golfkentän ChipIn-kioskissa ja Katinkullan jäätelökioskissa. Arvostan ja kiitän Katinkultaa hyvästä yhteistyömahdollisuudesta.

Nimesimme rannan kioskin osuvasti Hiukan Kultakylvyksi ja järjestimme pieniä tilaisuuksia ravintolassa ja rannassa. Kunta järjesti vuosien varrella muutamia kulttuuritapahtumia ja seurat järjestivät tapahtumia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kerran olimme mukana soututapahtumassa, Maustetytötkin loivat tulevaisuutta konsertillaan ja Visan Rantapenkkarit asemoituivat Hiukkaan.

Oleellinen osa mahdollisuutta toimia ja luoda kannattavuutta eivät olleet pelkästään rannan auringonpalvojat (hellepäiviä oli 5-20 kesässä), vaan tapahtumat ja Superpesisottelut.

Rakennusta on ajoittain siistitty sisältä ja ostimme tarvittavat kioskilaitteet ja kahvilakaluston. Laajoihin taloudellisiin satsauksiin ei ole ollut mahdollisuutta myynnin vähäisyyden eikä rakennuksen saattohoidon vuoksi.

Muutoinkin upean rannan palvelurakennus on valitettavan aikansa elänyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kausi 2020 oli varsinaista taiteilua. Helleviikkoja oli kaksi – kesäkuun lopussa yksi ja heinäkuun puolivälissä toinen. Lopulta 24 päivää koko kesän 57 aukiolopäivästä olivat kannattavia, kun vähennämme ostot, palkkakulut ja päiväkohtaisesti jaetut lupa- ja muut hallintokulut myynnistä.

Pidimme kioskia auki 15.6.-9.8 päivittäin (poislukien 9 sadepäivää) ja syksyllä muutaman pelipäivän. Maksoimme palkkaa Hiukan kioskitoiminnasta yhdeksälle eri nuorelle.

Nuoret toimivat motivoituneesti ja olivat valmiit joustavaan paikalliseen sopimiseen sään vuoksi - siitä lämmin kiitos heille! Muutoin kesä olisi ollut raskaasti tappiollista, koska koronan vuoksi Superpesis-pelien aikana ei Hiukkaan voinut mennä. Koronatukea tästä emme ole saaneet.

Kunnan suunnitelmissa on rantarakennuksen purkaminen uuden tieltä, ja tuleva vuosi on eräänlainen välivuosi. Mielelläni näkisin Hiukasta innostuneita yrittäjiä sitä kehittämään.

Rakentavan kehittämisen perustana on faktatiedot ja suorat yhteydenotot asiaa hoitaviin – some-palstoilla keskustelu ei välttämättä edistä asiaa.

Lisätietoja saa minulta.

Rakentavan palautteen ja kehittämisajatukset otan mielelläni vastaan seuran vastuuhenkilönä. Hiukan kehittäminen on luonnollisesti sotkamolaisille sydämen asia. Onhan Hiukka luontoarvoiltaan upea kokonaisuus!

Kylän kehittämissuunnitelmassa Hiukka on yksi kärkikohde. Toivottavasti kunnan päättäjät löytävät ideoista kannattavimmat ja toteuttavat ne pikaisesti.

Hiukan rantaravintola toimisi, jos alueelle saataisiin ympärivuotinen palvelu, riittävät parkkipaikat ja Hiukan alueelle eritasoista majoitustoimintaa ja aktiviteettejä.

Stadionin kattaminen tuo esiin mahdollisuuden isojen tapahtumien/kokousten järjestämiseen. Ideat yhteistuumin kukkimaan!

Puheenjohtaja, Sotkamon Jymy-Pesis ry, 0400 581 089

Unto Väisänen

Kainuun Soten ensihoidon tehtävät ovat kasvaneet helteen takia. Pitkään jatkunut kuumuus vaikuttaa kaikkien toimintakykyyn.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä