Hakukoneoptimoinnin ROI: Kuinka todistaa SEO:n arvo yritykselle?

Hakukoneoptimointi on kustannustehokas tapa parantaa yrityksen näkyvyyttä ja saada uusia asiakkaita ilman suuria ja toistuvia mainoskuluja.

SEO ei kuitenkaan tuota nopeita tuloksia, minkä vuoksi yritysjohto ei välttämättä ole valmis investoimaan siihen. Mikä on hakukoneoptimoinnin ROI ja miten selittää hakukoneoptimoinnin arvo yritysjohdolle?

Mitä hakukoneoptimoinnin ROI tarkoittaa?

ROI eli sijoitetun pääoman tuotto kuvaa investoinnin tuottoja suhteessa siihen käytettyihin euroihin. Hakukoneoptimoinnin ROI siis kertoo, kuinka paljon orgaaninen näkyvyys tuottaa suhteessa sen hankkimiseen käytettyihin resursseihin. Jos esimerkiksi 500 euron investointi SEO-artikkeliin tuottaa 800 euroa liideinä, hakukoneoptimoinnin ROI on 60 %.

Yrityksestä ja sen toimialasta riippuen SEO voi tuottaa monenlaista arvoa: lisää liikennettä, parempia liidejä, enemmän myyntiä ja vahvempaa brändinäkyvyyttä – niin hakukoneissa kuin nykyisin myös tekoälysovelluksissa. Joissain tapauksissa hyvin onnistunut hakukoneoptimointi voi auttaa pienentämään muita markkinointiin liittyviä kuluja, kuten investointeja hakusanamainontaan.

Hakukoneoptimoinnin tuoton laskemisen edellytykset

Hakukoneoptimoinnin arvon määrittäminen edellyttää seuraavia toimia:

  1. Aseta selkeät tavoitteet. SEO:n arvoa ei voi määrittää, jos tavoitteet eivät ole selvillä. Tavoite voi olla esimerkiksi myynnin, inbound-liidien, konversioiden tai brändinäkyvyyden kasvattaminen. Mitä tarkemmin tavoitteet määritellään, sitä helpompaa on osoittaa, kuinka ne linkittyvät hakukoneoptimointiin.
  2. Ymmärrä konversiopolkujen merkitys. SEO vaikuttaa harvoin suoraan viimeiseen klikkaukseen. Orgaaninen haku tavoittaa usein ostopolun alussa olevan asiakkaan, joka päätyy lukemaan esimerkiksi hakukoneoptimoidun blogikirjoituksen. Tämä ei vielä tyypillisesti johda konversioon, mutta sama asiakas saattaa myöhemmin palata yrityksen sivuille esimerkiksi klikkaamalla mainosta somessa tai hakeutumalla suoraan yrityksen verkkosivuille.
  3. Määrittele hakukoneoptimointiin kuuluvat investoinnit. Tyypillisiä SEO-kustannuksia ovat muun muassa sisällöntuotanto, tekninen kehitys sekä sivuston sisältöihin ja tekniseen suorituskykyyn liittyvä auditointi. Tuoton laskeminen helpottuu, kun nämä kulut ovat selvillä.

SEO:n arvon tärkeimmät mittarit

Hakukoneoptimointi hyödyttää eri yrityksiä eri tavoin. Siksi myös onnistumisia tulee mitata suhteessa yrityksen toimialaan, liiketoimintamalliin, elinkaaren vaiheeseen ja muihin tekijöihin.

Esimerkiksi verkkokaupan hakukoneoptimoinnin suoraksi tavoitteeksi voi asettaa myynnin kasvattamisen, kun keskiostos on esimerkiksi joitain kymmeniä euroja. Tällöin SEO:n avulla on mahdollista saada verkkokauppaan kävijöitä, jotka ryhtyvät yrityksen asiakkaiksi jo samalta istumalta.

Satojentuhansien tai miljoonien eurojen arvoisia järjestelmähankkeita myyvälle IT-palveluyritykselle sama onnistumisen mittari ei sen sijaan ole mielekäs. Yrityksen tarjoamaa palvelua ei voi ostaa suoraan verkosta, ostoprosessi kestää usein vähintään kuukausia (tai jopa vuosia) ja ostoon tarvitaan useita henkilöitä. Tässä tapauksessa parempi mittari onnistuneelle SEO-työlle voisi olla esimerkiksi konversioiden kasvattaminen tai laadukkaan liikenteen houkuttelu sivustolle.

SEO-työlle on olemassa muutamia usein käytettyjä mittareita.

Orgaaninen liikenne

Orgaaninen liikenne on usein käytetty hakukoneoptimoinnin mittari, koska se on tärkeää verkkomyynnin, konversioiden ja brändinäkyvyyden kasvattamisen sekä monien muiden SEO-tavoitteiden onnistumisen kannalta.

Pelkät kävijät eivät kuitenkaan riitä, vaan ratkaisevaa on niiden laatu. Sivulla vietetty aika, välitön poistumisprosentti ( bounce rate ) ja muu sitoutumiseen liittyvä metriikka kertoo, osuuko sisältö tavoittelemasi kohderyhmän tarpeisiin.

Konversiot

Määrittele yrityksellesi sopivat konversiotavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Näitä voivat olla esimerkiksi ostot, lomakkeiden täytöt, uutiskirjeen tilaukset, demo-pyynnöt ja tuotteen esittelysivun katselut. Näiden perusteella voit vielä halutessasi laskea tuoton yksittäistä avainsanaa tai sisältöä kohden.

Avainsanojen sijoitukset

Tee avainsana-analyysi ja seuraa, kuinka liiketoiminnallesi tärkeiden hakusanojen ympärille rakennettu sisältö menestyy hakukoneissa. Huomioi korkean hakuvolyymin termien lisäksi pitkän hännän ( long tail ) avainsanat: ne houkuttelevat kävijöitä, jotka tietävät tarkalleen mitä etsivät. Tällaisten kävijöiden todennäköisyys tulla yrityksesi asiakkaiksi on tyypillisesti keskimääräistä korkeampi.

Menestys suhteessa kilpailijoihin

Hakukoneoptimoinnin arvoa kannattaa tarkastella suhteessa kilpailijoihin ja markkinaan. Jos yrityksen orgaaninen markkinaosuus kasvaa, se on vahva signaali strategian toimivuudesta.

Näin selität hakukoneoptimoinnin arvon yritysjohdolle

Yritysjohto ymmärtää hakukoneoptimoinnin arvon, kun kytket sen liiketoimintaan. Kerro, kuinka orgaaninen liikenne, avainsanat ja muut seuraamasi mittarit vaikuttavat yritysjohdolle tärkeisiin mittareihin, kuten myyntiin, kustannustehokkuuteen tai markkinaosuuteen.

Tärkeää on myös ymmärtää hakukoneoptimoinnin pitkän aikavälin arvo. SEO toimii kuin korkoa korolle -ilmiö: alussa tulokset kasvavat hitaasti, mutta kun sisältö alkaa kuukausien ja vuosien saatossa sijoittua hyvin ja tuottaa tasaisesti orgaanista liikennettä, kasvu näkyy paremmin absoluuttisissa numeroissa ja alkaa ruokkia itseään. Kumuloituva hyöty on SEO:n voimakkain kilpailuetu.

SEO-palvelun avulla pääset käsiksi hakukoneoptimoinnin hyötyihin tehokkaasti

Ulkoistettu SEO-palvelu on tehokas tapa saada paras hyöty irti hakukoneoptimoinnista.

Wuohi Digitalin SEO-asiantuntijat varmistavat, että yrityksesi on näkyvillä silloin, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät ratkaisuja hakukoneista. Tunnistamme liiketoimintasi pullonkaulat ja tarjoamme niihin markkinoiden tehokkaimmat ratkaisut. Varaa maksuton auditointi tai ota yhteyttä!