Mielipiteet
Mielipide: Kaitainsalmen vesiosuuskunnan liittäminen kunnan laitokseen
Mielipide. Kunnanhallitus esittää (1.2.) Kaitainsalmen vesiosuuskunnan toiminta-alueen liittämistä kunnan vesihuoltolaitokseen. Asian tultua julkiseksi siihen voivat kuntalaiset ottaa kantaa laajemminkin.
Monet kuntalaiset ovat ihmetelleet sekavan osuuskunnan liittämistä kuntaan ja mikä vaikutus sillä on vesimaksuihin. Pohdinta on aiheellinen. Osuuskunnan hallitus jakoi 9.9.2019 jäsenille tiedotteen joka paljastaa odotettavissa olevat remontit.
Valmistelin vuodesta 2009 lähtien osuuskuntien toimintojen liittämistä kunnan laitokseen. Ajatuksena oli saattaa vesi- ja jätevesihuolto laajemmille hartioille. Siksi haluan avata hankkeen sisältöä.
Kunnanhallitus valitsi alkuvuodesta 2016 toimikunnan valmistelemaan liittymisehtoja jotka ympäristö- ja tekninen lautakunta hyväksyi 16.11.2016 § 157. Tiukkojen ehtojen lähtökohtana oli ettei kuntaa saanut käyttää hyväksi. Olin mukana valmistelutoimikunnassa.
Jotkut ovat ihmetelleet miksi kesällä 2021 tapahtuneesta liiketoimintakaupasta ei päätetty ympäristö- ja teknisessä lautakunnassa. Siksi muutama sana.
Liittymisprosessissa on kaksi erillistä vaihetta: 1: Kunnan toimivaltaiset viranhaltijat allekirjoittavat liiketoimintaa koskevan kauppakirjan kun lautakunnan asettamat ehdot ovat täyttyneet. 2: Osuuskunnan toiminta-alueen liittämisestä kunnan laitokseen päättää kunnanvaltuusto kh:n esityksestä. Se on nyt ajankohtainen.
Kolmas vaihe on osuuskunnan purkaminen. Siitä päättävät osuuskunnan jäsenet osuuskuntalain 23 luvun määräysten mukaisesti. Purkamisen käynnistänyt kokous pidettiin 1.10.2021, jolloin valittiin ulkopuolinen selvitysmies ja hallitus lakkasi toimimasta.
Selvitysmiehen tehtävänä on laatia tilinpäätös siltä ajalta, jolta sitä ei ole esitetty eli 1.1.2021 lähtien, laatia lopputilitys ja kutsua kokous päättämään osuuskunnan lopettamisesta.
Sitten muutamia omia näkemyksiäni. Olen lähes neljän vuoden ajan saanut lukuisilta osuuskunnan jäseniltä sekä julkisuudesta informaatiota osuuskunnan toiminnasta.
Eniten ihmettelen, miten heppoisin perustein hallitus lähti käräjöimään esittäen kohtuuttomia vaatimuksia kahta jäsentään vastaan. Lopulta vaatimukset eivät toteutuneet.
Hallitus käytti kolmea eri asianajajaa, joista jo ensimmäinen totesi vaatimusten heikot menestymisen mahdollisuudet. Hallitus jatkoi vaatimuksiaan ja sulki vedensaannin kahdelta jäseneltä. Turvaamistoimenpiteineen voudin käynti maksoi noin 8000 euroa.
Kummastuttaa edelleen ettei 65 jäsenen osuuskunnasta (eikä hallituksesta) löytynyt heitä, jotka jo alussa olisivat pysäyttäneet toimenpiteet.
Vain yksi osuuskunnan jäsen on reklamoinut vuonna 2021 kannetut 550 euron "hoito- ja kunnossapitomaksut", koska laskuissa ei ole ollut minkäänlaista erittelyä eikä kertomansa mukaan ole saanut muutakaan selvitystä varojen käytöstä. Jäsenen mukaan mitään suuria remontteja ei ole tehty.
Kaitainsalmi oli poikkeus osuuskuntien joukossa, sillä jäsenet maksoivat vesi- jätevesi sekä perusmaksunsa suoraan kunnalle. Jäsenet ovat maksaneet osuuskunnalle hallinnon (viime vuosina n. 8000 €/vuosi), kirjanpidon ja huollon kulut.
Jäsenten mielestä viime vuosina perityt maksut ovat olleet kohtuuttoman suuria ilman, että niiden käytöstä olisi informoitu riittävän avoimesti. Sellainen on jättänyt arvailuille tilaa. Vesiosuuskunta hoitaa julkista tehtävää joka edellyttää erityistä avoimuutta.
Selvitysmies ei ratko mahdollisia riitoja. Mikäli jäsenet haluavat perätä entisen hallituksen jäseniltä oikeuksiaan, vahingonkorvauksia tai kysyä mahdollisesti loukatun kunniansa perään, niin vaatimukset on pantava vireille kanteilla.
Merkittävä osa jäsenistöstä on jättänyt eriävän mielipiteen vuoden 2020 vastuuvapaudesta. Jäsenet aikovat olla toprakkana vaatiessaan selvitystä vuonna 2021 kerätyistä varoista ja niiden käytöstä.
Kaitainsalmen vesiosuuskunnan hallituksen toiminta on ollut hyvää korkeakoulua kaikkien yhteisöjen jäsenille. Jos asiat jätetään vain "ikuisesti istuvan" hallituksen varaan seuraukset voivat käydä kalliiksi.
Hoidin oman vesiosuuskunnan asioita parikymmentä vuotta, ja voin sanoa, ettei Juuvinmäen vesiosuuskunnassa tuollainen menettely olisi ollut mahdollista.
Lähdin seuraamaan Kaitainsalmen toimintaa, koska en voi katsoa toimettomana sivusta, kun henkilöä aletaan kivittää. Vähäiset kunnalliset luottamustoimeni suorastaan velvoittavat oikeudenmukaisuuden toteutumista.
Osuuskunnan jäsenten kannalta toimintojen siirtyminen kunnalle on lopulta suuri helpotus. Myös kunnan viranhaltijat joutuivat vuosien ajan selvittelemään asioita.
Matti Korhonen