Mielipide: Aurinkoladusta versio kovalle maalle ja bulevardi Sapsojärven rantaan
Julkaistu: 5.3.2021 klo 7:00Miltä tuntuisi, jos voisit kävellä, pyöräillä, maastopyöräillä tai hiihtää yhtenäistä lähiliikuntareittiä melkein mistä tahansa Sotkamosta Vuokattiin ja päinvastoin.
Mielipide . Sotkamo–Vuokatti reitti palvelisi sekä paikallisia liikkujia että matkailijoita monipuolisesti. Reitti ulottuisi Hiukan poluilta aina Aurinkoladulle saakka ja koko hanke pitäisi sijoittaa pääasiassa maalle.
Hiihtäminen ollut vuosikymmeniä Vuokatin tavaramerkki, jonka valtteina ovat olleet mm. hiihtotunneli, lumetetut ladut ja säilölumiladut. Jo vuosituhannen alussa hiihtolomaviikkojen aikana tehdyn latujen käyttäjätutkimuksen mukaan Vuokatin latuja käytti päivittäin 3200–3500 hiihdon harrastajaa. Vuokatin matkailijamäärän kasvun myötä nykyinen latujen käyttö on edelleen kasvanut.
Pelkät hiihtoreitit eivät enää riitä paikallisten ja matkailijoiden monipuolistuvan ulkoliikunnan tarpeisiin. Tarvitsemme yhdentyvää reittiverkostoa kävelijöille, vaeltajille, pyöräilijöille, maastopyöräilijöille, hiihtäjille ja kaikille muillekin luonnossa liikkuville.
Sotkamon kunnan kannattaa osaltaan turvata alueen tärkeimmän liikuntapaikan kehittäminen. Kehittämis- ja parannuskohteita ovat mm. reittien helppous, turvallisuus, tavoitettavuus ja uudet maisemareitit ja niiden palvelut.
Vuokatin ulkoiluväylien suurin puute on ollut helppojen reittien vähäinen määrä. Reittien turvallisuus on kehittyvän matkailualueen avainasioista. Liikuntaväylien vaikeusasteiden tulee ilmetä sähköisistä ja paperikartoista sekä maastomerkinnöin.
Turvallisuuden takaamiseksi investoinnin jälkeen reittien kunnossapitoon on varattava vuosittain riittävä määräraha.
Reitistön tulee olla niin kuntalaisille kuin matkailijoille helposti tavoitettavia. Käytännössä se tarkoittaa, että reitit ylittävät tai alittavat liikennöityjä teitä ja kevyen liikenteen väyliä. Reittien turvallisuus voidaan taata varoitusmerkeillä ja rakentamalla oleellisiin kohtiin ylityssilta tai tunneli.
Kaavoituksen yhteydessä voidaan huomioida upeiden rantamaisemien ja paikallisten palvelujen hyödyntäminen, jotka lisäävät monipuolisesti reittien käytettävyyttä ja viihtyisyyttä. Vesistöjen runsaus on osaltaan vaikeuttamassa asutuksen keskellä olevien lähiliikuntareittien suunnittelua ja toteutusta.
Tässä esitettävät ehdotukset pyrkivät mahdollistamaan laajamittaisen lähiliikunnan lisäksi pääsyn pitkille ulkoilureiteille. Pitemmälle suuntautuvista reiteistä on jo tehty valtuustoaloite. Jatkossa reiteille ei tarvitsisi siirtyä omalla autolla, vaan liikuntasuorite voisi alkaa usein jo koti- tai loma-asunnon pihasta.
Reitille tulee olla liittymäpistoja läheisiltä asuinalueilta, ja tämä niin kuin muutkin osuudet tulisi rakentaa pääasiassa maalle. Turvallisten maareittien tarve on kasvanut jatkuvasti lyhenevien talvien ja heikkojen jäiden vuoksi. Kuluvana talvena latukone vajosi Vuokatinmaan edustalla Jäätiönlahteen, vaikka jään piti olla riittävän kestävää.
Palvelukokonaisuus on mahdollista toteuttaa varsinkin, kun kunta on päättänyt ostaa Senaatti-kiinteistöiltä useita tätä suunnitelmaa helpottavia määräaloja Vuokatin alueelta.
Ostos käsittää Kohveronkankaan asuinalueeseen rajoittuvan lähivirkistysalueen, pienempiä katu- ja virkistysalueita eri puolilla Vuokattia sekä vanhan ratapohjan Lastaajantieltä Tenetin koulun läheisyyteen.
Myös maastopyöräilyreittien parantaminen on jo alkanut. Kainuun Liikunnan hallinnoima Tour de Kainuu -hanke pyrkii parantamaan Vuokatin ja Sotkamon maastopyöräilyolosuhteita. Hankkeen tarkoituksena on lisätä Kainuuseen ja erityisesti Vuokattiin suuntautuvaa liikuntamatkailua kehittämällä alueen pyöräilyolosuhteita sekä lisäämällä pyöräilyyn liittyvää tapahtumatarjontaa.
Kartalla on esitetty reittien täydennystarpeet, joilla lähiliikuntaverkosto saadaan yhtenäiseksi
Aurinkolatu
Perinteisen Aurinkoladun rinnalle pitäisi maanomistusolosuhteet huomioiden suunnitella ja toteuttaa kokonaan maanpäällinen versio, jolloin uran käyttö olisi ympärivuotista.
Kuluvaksi talveksi Sotkamon kunnan ja paikallisen yrittäjän yhteistyönä on Kaarreniemeen saatu maastopyöräilyreitti, jossa on hyödynnetty golfkentän harjualueita. Eri ulkoilumuotojen yhdistäminen on tällä alueella erityisen tarpeellista.
Aurinkoladun pullonkaulana on Katinkullantien vaarallinen ylityspaikka, johon pitäisi rakentaa silta tai tien alitus.
Kohveronkangas - Härkökivi
Kohveronkankaan ja Härkökiven asuinalueilta on jo nyt latuyhteys Katinkullan suuntaan. Härkökiven nykyisen ladun päätepisteestä voidaan rakentaa yhteys rautatien ylityspaikan kautta Tenetinvirran rantaan ja siitä Sotkamon kunnan teollisuusalueen rantaa myötäille maisemareitti nyt ostettua vanhaa ratapohjaa Lastaajantieltä Tenetin koulun läheisyyteen.
Teollisuusalueen itälaidasta Puukatin luota ratapohjan vierestä voidaan rakentaa reittiyhteys radan vieressä Vuokatin Urheiluopistolle saakka. Tiettävästi tästä on keskusteltu vanhan ratapohjan kaupan yhteydessä.
Opiston alamaaston laduilta Tenetin väylälle
Alamaaston laduilta voidaan rakentaa oheisessa kartassa oleva yhteys ja alikulkutunneli Tenetin virran varteen. Tämä reitti palvelisi jatkossa myös Tenetin koulun liikuntatarpeita.
Hirvenniemeen, Sapsojärven rantabulevardille ja siitä Huovispatsaalle
Reitti on selvä Tenetin rannasta Hirvenniemen teollisuusalueen länsipäähän saakka, josta väylä voidaan rakentaa rekkaparkkipaikan reunalta Leivolankylä alikulkutunnelille ja siitä Reunakadun meluvallin vierustaa Sapsojärven rantaan.
Tästä voidaan rakentaa lähellä rantaa oleva latu talviaikaan nykyiselle Leivolasta Vuokatin Urheiluopistolle päättyvälle ladulle.
Sapsojärven rantabulevardi toimisi monella tavalla maisema-, ulkoilu- ja liikuntareittinä aina Hirvensillalle saakka. Talvikaudella reitti voi kulkea soveltuvin osin Sapsojärven rannassa niin kuin tälläkin hetkellä.
Kesäkaudella liikenne pitäisi varmaankin suunnata Sapsontien kautta. Sillan kylkeen tulisi rakentaa kevyenliikenteen väylä, jolloin vapauduttaisiin Vuokatin ja Sotkamon jääosuuksien ongelmista epävakaina talvina.
Hirvenniemen asuinalueelle voidaan rakentaa pisto rekkaparkkipaikan luota mahdollisuuksien mukaan. Huovispatsaalta reitti voidaan helposti jatkaa Hiukan poluille ja laduille.
Ehdotus ei ota huomioon maanomistuksen mahdollisesti tuomaa vaikeusasteen lisäystä. En ole myöskään ehdottamassa pakkokeinoja hankkeen loppuun saattamiseksi.
Olen keskustellut lähiliikuntareitin toteutusmahdollisuudesta kunnan viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden sekä liikunnan kehittämisestä kiinnostuneiden yksityishenkilöiden kanssa.
Poikkeuksetta hankkeen tarpeellisuus on tullut selväksi näissä keskusteluissa.
Pentti Huttunen
kuntavaaliehdokas (kesk.)
Kommentit
Jätä kommenttiNietos
8.3.2021 11:58
Käyn Vuokatissa tavallisesti pari-kolme kertaa vuodessa hiihtämässä. Nyt vielä useammin kun kesällä on mieluisaa tekemistä eli maastopyöräilyä. Viime syksynä pyöräillessä tuli stoppi Vaaran lenkillä. Jälkeenpäin selvisi soittaessani Sotkamon kuntaan että ainakin kesällä reitit liittyen lupiin ja ”rahaan” ovat osaksi vielä avoimena. Tästä päättelin että siksiköhän moni asia on vielä rempallaan koskien reittejä erityisesti kesäisin. Herätys näiden asioiden kuntoon laittoon olisi pitänyt aloittaa vuosia, vuosia sitten, mutta vielä ehtii. Käyttäjiä kuitenkin natkuttaa. Sama koskee latuja ja latureittejä. Jos niiden teko maksaa nyt, niin käyttäjät (matkailijat) maksavat ne vuosien mittaan satakertaisesti takaisin. Katsokaa sotkamolaiset nokkaanne pitemmälle, teillä on aarre silmienne alla.
Reiska
6.3.2021 10:32
Taisin vähän antaa alkusysäystä tähän Pentin kirjoutukseen, mutta hyvä vaan, jos joku ottaa kopin ja vie asiaa eteenpäin. Rahasta valittajille voisin sanoa, että kaikkea ei tarvitse tehdä kalleimman kautta ja välittömästi. Esimerkiksi on myös olemassa sellaisia ladunpätkiä tai ns. yhdyslatuja joissa saa kävellä ja ulkoilutta koiraa tai vaikka ajaa polkupyörällä, mutta ne ajetaan latukoneella, eikä niitä hiekoteta. Sen pari killometriä kyllä hiihtelee vähän huonommallakin baanalla, jos vaihtoehtona on autolla urheiluopistolle ajaminen. Tällainen kohta voisi tuossa kartassa olla esim. Hirvenniemeltä Tenetin koululle. Latu on siellä kunnan varikolta lähtien valmiina ja toimii nyttenkin latuna ja kävelyreittina hyvässä sovussa. Vain ne yhdysladut alamaaston verkkoon puuttuvat. Toki vielä parempi, jos samalle baanalle saadaan ajettua toiseen laitaan hiihtoura ja toiseen kevyenliikenteen ura. Etenkin pyöräily alkutalvesta voi urittaa latua liikaa. Eikä näitä lyhyitä yhdyslatuja tarvitse aja heti pienen lumisateen jälkeen, vaan ne voidaan priorisoida alempaan kunnostusluokkaan ja ajaa vain arkipäivisin. Sapsojärven rantaan piirretty latu voi kyllä mennä tuiskukelillä aika nopeasti umpeen.
Arvot ojennukseen ja kaavatiet kuntoon
6.3.2021 16:55
Joutilaat nutkuvat laduilla ja kesällä golfkentillä, mutta tosimiehet puskevat töitä kerätäkseen veroja kunnan pohjattomaan kassaan. Sotkamossa on latuja ja ulkoilureitteja yli 200 km, eikö se riitä.
Reiska
6.3.2021 19:15
Minulle riittäisi 201 km. Aika moni muukin voisi sillä alle 1 km yhdysladulla päästä pihasta Vuokatin latuverkkoon ilman autoa. Toinen noin 0,5 km pätkä Hirvenniemeltä kunnan varikon takaa ranta pitkin omakotialueen reunaan, kuten yhdessä kommentissa jo ehdotettiin. Näillä muutoksilla ei kenenkään rantatonttiin kajota, eikä maksa paljon mitään nykyisen päälle.
Että sillä lailla
8.3.2021 12:18
Ai että kotiovelle pitäisi saada oma latu. Kukahan tuon sinulle tekisi? Löytyisikö lähimmästa peilistä!
Reiska
8.3.2021 19:56
Kunta sen on jo tehnyt ja veronmaksajana myös sinä olet ollut sitä rahoittamassa. Haluankin tässä yhteydessä kiittää kuntaa ja myös sinua saamastani vapaa-ajan viettooni suunnatusta rahallisesta tuesta.
x
6.3.2021 10:00
Reittejä riittää ja kun niille vielä kulkijoita löytyy. Maastoon tulee reitti, kun sitä ruvetaan kulkemaan. Sitä kutsutaan poluksi.
Vaalit siirtyy ja lupaukset siirtyy syksyä kohden.
Raha on helppo tuhlata. Harva rahan kylväjä on kertonut, mistä se otetaan kustannuksiin? Otetaanko raha jostakin toisesta toiminnasta pois vai lisätäänkö kansalaisille kustannuksia.
Noin
6.3.2021 3:25
Lukutaito vähentää joskus ärhentymistä.
Tuleva maastopyöräilijä
5.3.2021 19:15
Juu, on totta että, meillä tarvitaan kauniita virallisia pyöräilyreittejä maastoon kasvavan pyöräilytrendin toteuttamiseksi. Tämä reitti tosiaan tulisi jatkua Hirvenniemestä Hiukan kankaan kautta liki Pöllyvaaran aluetta.
Oletan myös että, tämän tapaisesta ulkoilu/pyöräilyreitistä on jo aiemmin alustavia keskusteluja suoritettu.
Tästä julkaisusta on hyvä lähtee suunnittelemaan.
Mitäs jos kiellettäisiin sairastaminen kunnassamme?
5.3.2021 14:54
No nyt on bägistä kaivettu jo moneen kertaan kaluttu luu äänestäjien ihmeteltäväksi. Hieman ihmetyttävät yleensäkin asianostot, joita on tehty ilmeisen tarkoituksellisesti näin kunnallisvaalien alla. Jotenkin jää tuntuma, että äänestäjiä vedätetään jälleen. Kun vaalit on käyty alkaa vaalikauden kahden ensimmäisen vuoden jakso, jolloin tehdään ne kovat päätökset. Tuolloin tavallinen kuntalainen ei ole missään arvossa, mutta ”jokainen” haluaa rahoista osansa. Sitä seuraa jakso, jolloin ollaan jo varovaisia päätösten teossa ja viimein alkaa mielistelyn aika. Nyt on se aika. Ei olla ”köyhiä, eikä kipeitä” ja vielä kaikki saavat nostaa valtion rahaa ”luukulta”, yrittäjätkin. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla kuinka todelliset ongelmat ratkaistaan, jotka väistämättä astuvat kuvaan kunhan tästä pandemiasta selvitään. Valtio velkaantuu nyt huimaa vauhtia ja se varmasti perii saatavansa takaisin, kunhan tästä selvitään.
ihmettelijä
5.3.2021 14:01
Hiihto on laitettava verolle 2021, sauvakon heiluttajat väkivaltaisia muita liikkujia kohtaan.
Keskitytään olennaiseen
5.3.2021 11:54
Tarpeita on maailman yksinkertaisin asia ideoida ja keksiä, se ei ole tähtitiedettä. Ideoiden järkevyyden arvointi ja rahan kaivaminen niiden toteuttamiseen on oma taitolajinsa, ja yleensä se jää muiden kuin maailmanparantajien harteille. Kuta kovempaa vauhtisokeus on, sen enemmän tarvitaan jarrumiehiä.
Eteenpäin sanoi ml.
5.3.2021 16:51
Harvoinpa niitä ideoita on täällä esillä. Arvostelu on helppoa, mutta uuden ideointi ja miettiminen on harvinaista.
Jölli
5.3.2021 11:03
Tietääkseni katinkullantien ylityspaikalla ei ole reilun kahdenkymmen vuoden aikana tapahtunut yhtään onnettumuutta, enkä ole kuullut läheltäpiti tapauksistakaan. 30 km nopeus merkki riittää. Ei sentään ole minkään valtatien ylityksestä kyse.
Paikallinen hiihtäjä/pyöräilijä
5.3.2021 9:39
Hieno reittiehdotus. Tämän suuntaista reittiähän on useampikin ihminen ehdottanut viimeisen vuoden aikana. Lehdessä asti ei ole ennen karttaa nähty.
Itse ajattelen, että Hirvenniemen rekkaparkin päästä väylän kannattaisi jatkaa Tenetinvirran rantaa Yrittäjän puistoon asti. Karttojen mukaan ranta on siihen asti kunnan omistuksessa eli Ratakujan ja Ratatien alkupään osalta. Siitä voisi sitten jatkaa nykyistä Rautatien pyörätietä ja mahdollisesti Leipäkujaa pitkin Hirvenniemen sillalle.
Hirvenniemen silta on ainut turvallinen väylä ylittää Hirvensalmi. Siitähän jatkuukin sitten kaunis puisto satamaan asti. Samalla opasteet kuntoon Hirvensalmen sillan ali Huovispatsaalle.
Ei turhaa kustannettavaa veronmaksajille
5.3.2021 9:04
Pitäisi ymmärtää jotain kunnan taloudesta ennenkuin esittää uusia rahanreikiä kunnan maksettavaksi. Sotkamossa on liikuntapaikkoja jo ihan riittämiin ja talous pahasti alijäämäinen, nyt tärkeintä selvitä olemassa olevista palveluista ja niiden tilaratkaisuista .
Lisää reittejä, kyllä
5.3.2021 22:29
Sote-kulut taitavat muodostaa leijonanosan osan kunnan menoista. Niillä on siis mitä suurin vaikutus kunnan talouteen tulevaisuudessa etenkin, jos nämät kulut jatkavat kasvuaan. Sairaat on tietysti hoidettava, mutta samalla on satsattava siihen, että väestö pikkuhiljaa tervehtyisi. Kainuussa on sairastavuus maan huippua, ja usein tämä johtuu huonoista elintavoista. Liikuntaan ja terveisiin elämäntapoihin panostaminen on hyvää taloudenhoitoa niin yksityisellä kuin kunnankin tasolla. Asutuksen lähellä sijaitsevat reitit sopivat niillekin, joilla on kynnys lähteä ”vaaroille”.
Gretchel
5.3.2021 8:46
Ehdokas Huttusesta on kiva sosialisoida toisten maita ja ehdottaa reittejä, jotka romahduttavat maanomistusten arvon ja jotka pilaavat maiseman. Hiukassa on varmasti tosi kiva, että Huovispatsaalta tulee reitti maan omistajan rannan päältä, olohuoneen ikkunoiden vierestä kesät talvet. Suosittelen ehdokas Huttuselle vielä harkitsemaan puoluetta, sillä Keskusta on perinteisesti ollut maanomistajien asialla. Nyt nähdyistä ehdotuksista tulee mieleen vasemmistopuolueiden tavoitteet. Toisekseen, ehdokas Huttunen on hyvä ja käy kokeilemassa tien vieressä sijaitsevia latuja ja arvioi missä kunnossa ne ovat tieltä lentävän lian myötä. Reittien kehitys on hyvä ajatus, mutta tässä paistaa läpi tyypillinen tietämättömyys siitä millaisia olosuhteita hiihtoladut vaativat.
Hyi olkoon
6.3.2021 14:09
Olet oikeassa, tämä on törkeätä maanomistajia kohtaan. Kannattaa Sotkamossa ottaa varmaan käyttöön politiikka että myydään rantatontteja ja rakennetaan siihen rannalle sitten yleinen bulevardi. Menee äkkiä maine Sotkamolla.
Viljo Tuhkanen Ps
5.3.2021 8:29
MATKAILUALAN TYÖPAIKKOJA kirkolle tarvitaan ENSIN, muutoin tuollaisista kertyy vain kohtuuttoman suuria kustannuksia rakentamisesta ja ylläpidosta. Eiköhän ne turistitkin hakua pääasiassa luontoon liittyviä kokemuksia. Voihan siellä toki joku taapertajakin liikkuua, en sitä kiellä !