Kainuun majoitusmyynti kasvoi lähes seitsemän miljoonaa euroa – Vuokatti maan neljänneksi suosituin kohde
Julkaistu: 27.1.2023 klo 8:36Matkailu veti hyvin Kainuussa viime vuonna. Tilastokeskuksen torstaina julkaisemien tilastojen mukaan yöpymisten kokonaismäärä kasvoi 7,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Kasvua tuli etenkin rekisteröimättömistä yrityksistä, joihin lasketaan alle 20 vuodepaikkaa sisältävät mökkimajoitukset.
Vuokatti on neljänneksi suosituin matkakohde Suomessa heti suurten kaupunkien Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen. Vuonna 2022 Vuokatissa yövyttiin 742 000 yötä, Kajaanissa 100 000, Suomussalmella 49 300 yötä sekä Ukkohalla–Paljakan alueella 18 500 yötä.
Tosin joulukuussa 2022 Lapin kohteet, kuten Rovaniemi, Kittilä, Saariselkä sekä Kuusamo nousivat Kainuuta suosituimmiksi kansainvälisten charter-lentojen ansiosta.
Matkailijat viettivät Kainuussa yhteensä 1,3 miljoonaa yötä tammi–joulukuussa 2022. Rekisteröityjen majoitusyritysten yöpymisten määrä taas laski 2,9 prosenttia.
Rekisteröidyistä yöpymisistä kotimaisia oli 887 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 56 000 yötä.
Laskua selittää kotimaisten yöpymisten väheneminen viisi prosenttia, kun taas ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 39 prosenttia.
– Koronarajoitusten vapautuminen sai suomalaiset suuntaamaan lomamatkoja ulkomaille, mutta Kainuu piti hyvin suosionsa matkustustilanteen normalisoituessa. Myös bensan kohonnut hinta ja inflaatio sai kotimaiset matkailijat suosimaan lähimatkailua tai edullisempaa mökkimajoitusta, toteaa aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.
Joulukuussa Kainuuseen saapuneiden matkailijoiden määrä kuitenkin hiljeni vajaa seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Viime vuonna Kainuuseen saapui ulkomaisia matkailijoita Saksasta, Ruotsista, Virosta, Alankomaista ja Ranskasta. Eniten ulkomaalaisten rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin matkailijoille, jotka saapuivat Saksasta (7 200 yötä), Kiinasta (6 600) sekä Virosta (4 000).
Vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 818 000 yötä (-4,9 %) ja business-matkailijat 125 000 yötä (+12,2 %) viime vuonna.
– Kainuun matkailun tukijalka on tällä hetkellä kotimaisissa lomamatkailijoissa, mutta kansainvälisten matkailijoiden ja työmatkailijoiden saamiseksi Kainuuseen tehdään nyt markkinointityötä Arctic Lakeland Kainuu -brändin alla.
Koko vuoden majoitusmyynti oli 59,1 miljoonaa euroa, jossa on kasvua 6,8 miljoonaa euroa. Rekisteröiden majoitusmyynnin osuus oli 46,1 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 2,7 miljoonaa euroa. Rekisteröimätön myynti kasvoi 4,1 miljoonaa euroa 13 miljoonaan.
Liikevaihdon kasvu selittyy huoneen keskihinnan nousulla 104 euroon, kun aiempina vuosina keskimääräinen huoneen hinta Kainuussa oli noin 90 euroa.
Venäläisten matkailijoiden poisjäänti näkyy etenkin joulukuun majoitustilastoissa, kun viime vuonna joulukuussa myyntiä tuli 3 miljoonaa euroa, ja vastaavasti vuoden 2019 joulukuun majoitusmyynti oli 3,7 miljoonaa euroa.